Společný evropský referenční rámec pro jazyky
Rada Evropy vytvořila program zveřejněný u nás v roce 2002 v Evropském jazykovém portfoliu. Jazykové úrovně stanoví, co je třeba se naučit, abychom se mohli dorozumět. Jazykové úrovně jsou A1, A2, B1, B2, C1, C2.
V době vstupu České republiky do Evropské unie stanovilo Ministerstvo školství, že na konci 1. stupně ZŠ mají děti dosáhnout jazykové úrovně A1.
A1
Pro rozhovor v angličtině
- Pozdravit dospělého i kamaráda v různou denní dobu a rozloučit se.
- Zeptat se, jak se někomu daří, a na takové otázky odpovědět.
- Požádat o něco a poděkovat za to.
- Představit sebe, členy své rodiny a svého kamaráda nebo kamarádku.
- Zeptat se, jak se nový kamarád jmenuje a kde bydlí.
Na podobné otázky odpovědět. - Domluvit se v obchodě s tím, že si pomáháme ukazováním.
- Jednoduše si povídat o své rodině a o tom, co máme rádi.
- Připravit si s kamarádem krátký rozhovor nebo scénku.
- Používat čísla a říct, kolik je hodin.
- Říct si o věci v obchodě.
- Ptát se na to, kde lidé žijí, koho znají a co mají.
- Mluvit jednoduchými větami o svém domově, rodině, kamarádech.
Při poslechu angličtiny
- Rozumět jednoduchým pokynům při vyučování.
- Rozumět číslům.
- Rozumět nahrávkám na CD k učebnici.
- Rozumět názvům nejdůležitějších věcí ve třídě.
- Rozumět jednoduchým otázkám.
- Rozumět velice jednoduchým větám o sobě a své rodině.
Čtení
- V jednoduchém vyprávění poznat známá slova a věty.
- Pochopit, o čem je jednoduchý příběh s obrázky.
- Pochopit, o čem jsou krátké články.
- Najít základní informace, například kde a v kolik hodin.
- Rozumět krátkým zprávám na pohlednicích, SMS.
Psaní
- Vyplnit ve formuláři jméno, bydliště a věk.
- Napsat jednoduché blahopřání k narozeninám, k Vánocům,
napsat jednoduchý pozdrav. - Napsat jednoduchými větami, kde žiju a kdo jsem, například
jak se tato dívenka dokázala naučit postupně během 4. třídy:
Úrovně A1 dosáhnou žáci v učebnici ENGLISH 5. Dobře je motivuje opakované sebehodnocení. Podklady pro ně jsou v učebnicích od 3. do 5. třídy a také v pracovních sešitech:
Ministerstvo školství požaduje:
1. stupeň ZŠ – jazyková úroveň A1,
2. stupeň ZŠ – jazyková úroveň A2,
státní maturita – jazyková úroveň B1.
A2
Pro rozhovor v angličtině
- Umím lidi zdvořile oslovit.
- Umím někoho někam pozvat a reagovat na pozvání.
- Umím se omluvit a přijmout omluvu.
- Umím se s kamarády domluvit na tom, co budeme dělat,
kam půjdeme a kdy a kde se sejdeme. - Umím si objednat jídlo nebo pití.
- Umím říct, co chci a zeptat se na cenu, například v obchodě.
- Dokážu se zeptat na základní informace o veřejné dopravě
a koupit si jízdenky. - S pomocí mapy se dokážu zeptat na cestu nebo poradit
někomu jinému.. - Umím se zeptat na to, co lidé dělají v práci nebo ve škole
a co ve volném čase. Umím na takové otázky odpovídat. - Umím jednoduše vyjádřit, jak se cítím.
- Dokážu se účastnit krátké konverzace o tom, co mě zajímá.
- Dokážu vyjádřit souhlas a nesouhlas s jinými lidmi.
- Umím se ptát na záliby a umím na otázky o nich odpovídat
- Umím se ptát na to, co lidé dělají a umím na takové
otázky odpovídat. - Když něčemu nerozumím, umím člověka, se kterým mluvím,
velice jednoduše požádat, aby zopakoval, co řekl.
Pro samostatný projev
- Umím popsat sebe, svou rodinu a další lidi.
- Umím jednoduše popsat místa a předměty.
- Dokážu mluvit o své škole a o své práci ve škole.
- Umím vyjádřit, co mám a nemám rád(a).
- Umím popsat, co pravidelně dělám.
- Umím popsat, co jsem dělal(a) v minulosti.
- Umím popsat jaké mám plány.
Při poslechu angličtiny
- Rozumím základním informacím o lidech, jejich rodině, bydlišti, práci a koníčcích.
- Když lidé hovoří pomalu a zřetelně, dokážu poznat, o čem mluví.
- V krátkých nahrávkách o běžných věcech rozumím důležitým
informacím. - Dokážu porozumět jednoduchému popisu cesty.
Čtení
- Rozumím krátkým jednoduchým textům.
- Rozumím krátkým jednoduchým osobním dopisům.
- Rozumím běžným nápisům (na ulicích, na nádraží apod.)
- Dokážu najít informace v jídelních lístcích, na letácích.
- Rozumím jednoduchém návodu, například jak použít mobil.
Psaní
- Umím napsat o své rodině, škole a koníčcích.
- Umím napsat stručný osobní dopis – pozvání, poděkování, omluvu.
- Umím napsat stručný popis nějaké události.
- Umím spojovat věty výrazy jako „a“, „ale“, „protože“.
Na začátku a na konci školního roku je v pracovních sešitech sebehodnocení. Jaké mají vaši žáci dovednosti pro A1? Učebnice opakují a postupně probírají další, pro úroveň A2. Úrovně A2 dosáhnou žáci v učebnici pro 9. třídu.